Så blev vår mest populära whiteboard till – historien bakom Gonyer4 Original

Bakom varje framgångsrik produkt finns en berättelse. Och Gonyer4 Original – vår mest sålda whiteboard för skolor – är inget undantag. Den började som ett samtal i ett överhettat klassrum och blev, genom många tester, feedback från lärare och envisa prototyper, en tavla som idag sitter i hundratals klassrum runt om i landet.

Här får du följa med bakom kulisserna på hur Gonyer4 Original kom till – och varför den blev just originalet.


Det började med ett besök

2018 satt vår produktutvecklare Johan på ett lågstadium i Örebro. Han var där för att kolla montering av skoltavlor, men något annat fångade hans uppmärksamhet: en lärare som mitt under lektionen avbröt sig, suckade och sa:

– Jag är ledsen, men jag måste sudda hela tavlan igen. Det spökar. Ingen ser vad jag skrivit.

Det var inte första gången vi hört det, men det var första gången vi bestämde oss: vi ska ta fram en whiteboard som tål verkligheten. Inte bara som ser bra ut på mässor eller i kataloger, utan en som fungerar i riktiga klassrum – dag efter dag.


Vi började där det gör ont

För att ta fram något bättre måste man förstå problemen. Vi gjorde intervjuer med över 40 lärare, vaktmästare, specialpedagoger och skolledare.

Här är några av de vanligaste problemen de lyfte:

  • “Bläcket fastnar, det går inte att sudda rent.”
  • “Efter två år ser tavlan ut som en gammal griffeltavla.”
  • “Pennor försvinner, tavlan blir rörig, och ingen vet var något ska stå.”
  • “Tavlorna håller inte för magnetsiffror eller planscher – de bara glider ner.”

Det blev tydligt att produkten inte bara handlade om ytan. Det handlade om helheten.


De tre löften vi byggde Gonyer4 Original på

När vi satte oss för att börja designa, formulerade vi tre löften. Tavlan skulle vara:

  1. Tydlig att skriva på och lätt att läsa av – även från sista raden.
  2. Enkel att hålla ren – och hålla ren länge.
  3. Funktionell för skolans alla behov – från matte till musik.

Vi började arbeta med materialtester. Emalj, beläggningar, magnetisk styrka. Vi testade hur olika bläck betedde sig på ytor, hur ljuset reflekterades i olika klassrum, och hur tavlan såg ut efter 1000 suddningar.

Det var ingen snabb process. Men vi ville göra det rätt.


Prototyp efter prototyp

Den första prototypen var för blank. Den andra höll inte färgen. Den tredje hade en ram som skar in i fingrarna. Men den fjärde… den kändes annorlunda.

Vi lät tre skolor prova den. Efter två månader ringde en av lärarna upp och sa:

– Den här tavlan gör mitt jobb enklare. Jag slipper tänka på den. Den bara fungerar.

Det var det finaste betyg vi kunde få. När något fungerar så väl att man inte ens märker det – då har vi lyckats.


Det som gör Gonyer4 Original unik

Idag säljs Gonyer4 Original som standard i flera skolkommuner. Vad är det som gör den så uppskattad?

  • Emaljerad yta av högsta kvalitet: Klarar tusentals lektioner utan att spöka.
  • Magnetisk styrka som håller: Tavlan fungerar också som anslagstavla för planscher, instruktioner och gruppindelningar.
  • Tydlig layout (vid önskemål): Linjerade ytor, rubrikfält, färgmarkerade zoner – anpassade för skolbruk.
  • Ramar med säker hörndesign: Inga vassa kanter, inga problem vid rengöring.
  • Tillval som integrerade pennhållare och flexibla upphängningar.

Men framför allt: det är en tavla som inte står i vägen. Den bara finns där, redo. Och det är exakt det vi ville skapa.


Feedbacken som driver oss vidare

Vi får ofta mejl från lärare som berättar hur de använder tavlan. En matematiklärare i Norrland berättade att hon använder Gonyer4 för att rita upp ekvationer i realtid – med färgkodning som eleverna följer med i.

En annan berättade:

“Jag visste inte hur mycket tid jag la på att sudda och krångla förrän jag slapp det.”

För oss är det beviset på att design och pedagogik kan mötas. Att ett verktyg kan bli något mer än bara en yta – det kan bli en del av arbetet.


Vad händer härnäst?

Vi fortsätter utveckla nya produkter baserat på samma principer som med Gonyer4 Original: lyssna på användarna, förstå deras vardag, och gör något som håller.

Vi tittar just nu på mindre, flyttbara tavlor för förskolor och särskola, samt på lösningar för hybridklassrum. Men filosofin är densamma: läraren först. Klassrummet först. Det som fungerar, får leva.


Vill du prova Gonyer4 Original själv? Kontakta oss så skickar vi en demo, eller besök en av våra samarbetsskolor för att se den i användning.

Tags:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *