Skrivande motivation: Elevers engagemang med tavlan
Det är ofta vi hör diskussioner om metoder för att öka elevers engagemang och motivation i klassrummen. En metod som visat sig vara särskilt effektiv är elevernas aktiva deltagande genom att skriva på tavlan. Denna interaktion, fastän traditionell, har i modern tid fått nytt liv genom digitala verktyg som enhetliggör processen och gör lärandet mer interaktivt.
Enligt en studie av Lavy och Eshet-Alkalai (2011) kan interaktion med digitala verktyg, som att skriva på en interaktiv tavla, markant öka elevernas motivation och engagemang. Det är den direkta känslan av delaktighet och synlighet i lärprocessen som förbättrar både intresse och motivation hos eleverna.
Forskarna Hattie och Timperley (2007) understryker också vikten av aktiva lärandemetoder. Deras forskning visar att elevers förståelse för och inlärning av ett ämne ökar när de aktivt deltar, till exempel genom skrivövningar på tavlan som gör lärprocessen synlig och konkret.
Self-Determination Theory (SDT) ger ytterligare insikter i hur viktiga känslorna av autonomi och kompetens är för motivation. Genom att skriva på tavlan kan elever få känslan av att de har kontroll över sitt lärande och bidrar aktivt till sin egen kunskapsutveckling, vilket kan öka deras inre motivation och engagemang i skolarbetet.
Det finns en stark koppling mellan motivation och upplevelsen av att kunna påverka och kontrollera sin egen lärsituation. Att kunna stiga upp och skriva på tavlan är ett konkret sätt för elever att både synliggöra och bekräfta deras lärprocess.
Sammanfattningsvis, genom att ge eleverna möjligheten att skriva på tavlan kan vi ge dem utrymme för att utforska sin autonomi och kompetens, vilket inte bara gynnar deras motivation utan även deras generella engagemang i klassrummet. Vi som pedagoger kan dra nytta av detta genom att anpassa våra lärmiljöer så att eleverna ges mer plats att interagera och bidra aktivt, vilket skapar positiva, engagerande och motivationshöjande lärandeupplevelser.


